Rarotonga dag 3 - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van JackieJolienPien Brake - WaarBenJij.nu Rarotonga dag 3 - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van JackieJolienPien Brake - WaarBenJij.nu

Rarotonga dag 3

Door: JJP

Blijf op de hoogte en volg JackieJolienPien

28 November 2013 | Cook Eilanden, Avarua

Donderdag 28 november 2013
Dag 3 Rarotonga

Vanmorgen willen we vroeg opstaan. Dat zou geen probleem moeten zijn aangezien we gisteren rond 21:15 al in bed lagen. Niets is minder waar. Uiteindelijk zitten we weer rond 08:30 aan het ontbijt. Na het eten van geroosterde boterhammen met jam en heerlijk vers tropisch fruit gaan we op pad. We moeten even afkicken en willen toch een korte wandeling maken door de buurt.
Het is echt zo anders dan bij ons. Er staan muren en er zit een dak van golfplaten op, maar meer zijn de huizen hier niet. Iedereen leeft buiten. Om de huizen is het net een vuilnisbelt. Alles wat stuk is of niet meer nodig gooit men buiten in de tuin. Toch is de tuin hier het belangrijkste. Daar groeit het fruit in, zoals mango, banaan, passiefruit, kokosnoten, avocado, papaya en vele andere lekker tropische vruchten. Verder lopen er veel kippen rond of zelfs een hangbuikzwijn. Maar in de tuin worden ook mensen begraven. Uiteindelijk met steen en overkapping, alles erop en eraan.
We komen langs velden met daarop planten die we niet kennen en we besluiten het te vragen aan een local ( een inwoner van hier) we lopen een erf op waar van alles groeit. Er is in eerste instantie niemand te bekennen, behalve een blaffende hond. Uiteindelijk komt er een jongen van een jaartje of 25 naar ons toe. Hij komt onder de overkapping vandaan lopen en is overduidelijk een smeerpoets. Het blijkt zijn huis te zijn. In eerste instantie begrijpt hij niet precies wat we bedoelen en komt met een gigantische bloem aanlopen. Dan valt het kwartje en neemt hij ons mee door zijn 'huis' naar zijn 'achtertuin'. Onderweg komen we van alles tegen op de grond. Lege ketchupfles, afgekloven vruchten, heel veel oude wc potten, kapotte spullen, smerige meubels en in de achtertuin zelfs een kunstgebit zonder iemand er omheen. We kunnen bijna niet geloven dat iemand zo kan en wil wonen.
De jongen legt ons wel met alle liefde uit dat de plant die wij aanwijzen een soort aardappel is die de plaatselijke Maori's eten. Ook het blad eten ze op. De stengel stoppen ze weer in de grond en die groeit weer aan. Makkelijk en goedkoop dus. We bedanken hem vriendelijk en lopen weer verder. Onderweg bezoeken we de plaatselijke tattoo koning. Neeeeeeee....maak jullie geen zorgen...we hebben geen gekke dingen gedaan. We mogen een kijkje nemen, maar geen foto's maken. De jongen in de stoel wil dat liever niet. Hij krijgt vandaag een tattoo voor zijn trouwerij van volgend jaar. Hij is vast bang dat de tattoo uitlekt in het plaatselijke dagblad ;-)
Na de wandeling gaat Jo met Pien naar huis en Jackie gaat inkopen doen in de maintown. Oftewel de hoofdstad van het eiland Avarua.
We moeten even wat drank inslaan om mee te nemen naar de buren. We zijn namelijk uitgenodigd om Thanxgiving met ze te vieren. We hebben geen idee wat de bedoeling is, maar als we 'iets' meenemen is het al goed. Liefst iets typisch Nederlands, dus we doen Pien het oranje Jip en Janneke shirt aan en nemen haar uiteraard mee. Typisch Nederlands! Dat blijkt achteraf te warm. Het is een romper met korte broek geworden.
Jackie treft deze middag clockwise een buschauffeur met headset die tijdens de rit een one man show opvoert. Echt lachen! Hij heeft van alles te vertellen, maakt de ene grap na de andere en zingt als hij niet praat.

Nadat Jackie terug is gaan we om de beurt nog even snorkelen, dan zwemmen met Pien, douchen en op naar de buren.
18:00 uur begint het Thanxgiving diner. Er zijn nog een aantal anderen uitgenodigd die samen met de Amerikanen hebben gepeddeld. Dit zijn 4 mannen uit Hawaï. Hoe bont wil je het gezelschap hebben? Iedereen geeft elkaar een hand, omhelst elkaar en geeft een kus. Het geeft meteen een vriendschappelijkheidsgevoel (weet niet eens of het woord bestaat). Wij kennen dat als nuchtere Nederlanders niet zoals zij dat kennen.
Het eten is voortreffelijk. Kip en tonijn van de bbq. Verder: vlees, nasi, puree, roergebakken groente, rijst, linzenprutje, tomatenmix en wijn. Als toetje worteltaart en ijs.
Tijdens het eten stelt iedereen zich kort voor. Wie ben je, waar kom je vandaan, welk sterrenbeeld heb je, wat is je beroep en waarvoor wil je bedanken deze Thanxgiving.
Pien gaat na het eten van hand tot hand. Ze vind het allemaal goed. Pien praat zelf nog weinig talen, maar begrijpt iedereen des te beter. Ze lacht en kletst gewoon door. Rond 20:45 uur blijkt Pien zich van de navel tot halverwege de rug onder te hebben gep.....t. Jo gaat met haar naar huis en legt haar meteen in bed. Als Jackie haar drankje op heeft ruilen Jo en Jackie van plek. De avond is op tijd ten einde. De Amerikanen haken om 21:30 uur af. Zij moeten om 06:00 uur uit hun nest. Ze peddelen de finaleronde om het eiland. 36 km roeien met 9 man/vrouw, waarvan 6 in de boot en 3 in de volgboot ( met eten en drinken). Wisselen doen ze varend. De één duikt uit de kano en de volgende hijst zich erin. Ze willen de ronde in 3:30 afleggen, maar weten van te voren dat het niet gaat lukken. We wensen ze onwijs veel succes en bedanken ze nogmaals voor de uitnodiging.
Als Pien slaapt drinken wij nog wat en gaan ook te bedde.
Morgen een rondje eiland met de leukste buschauffeur en snorkelen op Muri beach.